Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. Punkt 8 og 9. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerådet for mekling.
1. Avtalen
Under er salgsbetingelsene til Hørz AS for hoerjunior.no som har utgangspunkt i standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett fra forbrukerrådet.
Disse salgsbetingelsene aksepteres når et kjøp gjennomføres, og når et kjøp gjennomføres inngås det en bindende avtale mellom deg som kunde og Hørz AS. For å alltid være i samsvar med lovene vi både vil og må følge er det mulig at betingelsene endres over tid. Hver gang du som kunde gjennomfører et kjøp bør du derfor lese igjennom disse salgsbetingelsene på nytt.
2. Partene
Selger:
Navn på ansvarlig selger: Mikkel Rogdaberg Næs
E-post til ansvarlig selger: Mikkel@hoer.store
Telefon til ansvarlig selger: +47 93831801
Firmanavn: Hørz AS
Organisasjonsnummer: 916 808 305
Postadresse: Sognsveien 75 F, 0855 Oslo, Norge
Kjøper:
Kjøper er en forbruker som foretar bestillingen, og er minimum beskyttet av forbrukerkjøpsloven. Eventuelle avvik fra denne loven som selger oppgir, er derfor til det bedre for kjøper. Kjøper kan også betegnes som kunden, forbruker, forbrukeren eller kjøperen.
3. Pris
Alle priser er oppgitt i NOK, norske kroner, og det er ingen skjulte kostnader: Det betyr at alle priser vi oppgir er totalprisen det koster for kunden. Prisen er derfor inkludert frakt, merverdiavgift, fakturagebyr samt andre eventuelle avgifter. Det kan komme prisendringer på produktene våre, ofte styrt av faktorer vi ikke råder over, som feks kostnad for å få tilsendt produktene fra USA. Vi tar forbehold om prisendringer og prisfeil på våre produkter.
Merk at tilbud gjelder så langt lageret rekker og innenfor de tidsrammer som det informeres om i vår markedsføring. Vi tar forbehold om feil i vår lagerbeholdning. Dersom vi mangler noen av varene du har bestilt, vil vi sende varene vi har på lager og kreditere manglende vare(r), eventuelt slette bestillingen hvis vi ikke kan levere noen av varene.
Avtale om kjøp inngås når kjøperen/ kunden, umiddelbart etter bestilling, får tilsendt en ordrebekreftelse per e-post som bekrefter at ordren er mottatt. Denne ordrebekreftelsen sendes fra selger, Hørz AS til kunden. Det forutsettes at kunden har gitt riktige opplysninger om e-postadresse og fysisk adresse.
Avtalen er ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil. Eksempelvis dersom et produkt ikke har pris.
Avtalt salgsbeløp trekkes fra kundes kort/ eller annen betalingsløsning når bestillingen sendes fra selgers lager.
5. Betaling
Selger vil kunne reservere beløpet på kjøpers konto frem til varen er sendt. Ved en reservasjon av beløpet hos kjøper, vil pengene ikke være disponible, men forbli i kjøpers besittelse.
Selger tilbyr ulike betalingsmåter og varene sendes etter betalingen.
Mindreårige, personer under 18 år, kan kjøpe varer over internett dersom de selv råder over midlene.
Det er ikke tvilsomt at midler på bankkontoen til en mindreårig i utgangspunktet er stilt til rådighet for vedkommende dersom den mindreårige har fått utstedt et bankkort som er knyttet til den aktuelle kontoen. Vergen må gi sitt samtykke for at banken skal kunne aktivere en mindreårigs bankkort for kjøp over internett.
Er kjøperen under 18 år, kan vedkommende ikke betale for varen med etterfølgende faktura. Det er fordi en mindreårig ved etterfølgende betaling vil stifte gjeld, noe som er forbudt etter vergemålsloven § 9, jf. § 40 [5].
6. Levering
Selger betaler for levering, det innebærer at kjøper ikke får noen overraskelser i form av ekstra kostnader. Selgeren, Hørz AS, har ansvar og risiko for varen frem til den er levert.
Levering har skjedd og risiko går over på kjøper når kjøperen, eller noen hun eller han selv har gitt i oppdrag å ta imot eller transportere varen, har blitt kjent med at varen er stilt til deres rådighet på leveringsstedet.
Hvis selger har en avtale med en transportør om frakt av varen til kjøperen, skjer levering ikke ved overgivelse til transportøren, men først ved overgivelse til kjøper.
Levering har skjedd når kontroll over varen har gått over på kjøperen, eller transportør som kjøperen selv har inngått avtale med. Levering har skjedd dersom varen er lagt i kjøperens postkasse eller hvis den etter avtale med kjøperen eksempelvis har blitt avlevert på arbeidsplassen, hos naboen, eller i kjøperens garasje.
Levering er derimot ikke skjedd, når varen er avlevert på posthuset, eller i en forretning. Levering skjer først når kjøperen har hentet varen.
Vilkår for frakt
Vi samarbeider med Posten og HeltHjem om frakt av ordre til alle våre netthandelskunder. Selger, Hørz AS betaler frakt. Normal leveringstid med Posten og HeltHjem er 1-3 virkedager fra pakken er sendt fra oss.
7. Risiko
Ved sendekjøp går risikoen for varen over på kjøper når han eller hun har fått varene levert etter punkt 6. Dersom kunden har bedt en tredjeperson om å motta eller hente varene på hans vegne, går risikoen over når denne personen har fått varene i sin besittelse.
Dersom varen forsvinner eller blir skadet før den fysiske besittelsen er overtatt, bærer altså selger risikoen for dette. Blir varen borte eller skadet etter fysisk overtakelse, bærer kjøperen risikoen for det. Dersom forbrukeren velger en egen fraktfører til å utføre transportoppdraget, og det ikke var selgeren som tilbød dette transportalternativet, går risikoen over på forbrukeren når hans egen fraktfører har fått varen i sin besittelse.
Hvis leveringstiden er kommet og forbrukeren unnlater å overta en ting som er stilt til hans eller hennes rådighet, har forbrukeren likevel risikoen for tap eller skade som skyldes egenskaper ved tingen selv, for eksempel forråtnelse.
Skal kjøper hente tingen på et annet sted enn hos selgeren, går risikoen over når leveringstiden er inne og forbrukeren er kjent med at tingen er stilt til hans eller hennes rådighet på leveringsstedet.
Risikoen går ikke over på kunden før det ved merking, transportdokument eller på annen måte er gjort klart at tingen er tiltenkt kunden.
8. Angrerett
Hos Hoerjunior.no har du 45 dagers bytte-, retur- og angrerett på ubrukte varer. For å benytte deg av bytte-, retur- og angreretten er det viktig at du gir beskjed til oss innen 45 dager fra da du mottok varen. Om fristen er utgått vil varen(e) returneres direkte tilbake til kunden.
Returfrakt betales av kunden. Merk at angreretten gjelder kun for forbruker og ikke bedriftskunder. Hvis du hever hele kjøpet vil du få tilbakebetalt varenes verdi du gjorde ved kjøpstidspunktet, innen 14 dager etter at vi har mottatt og behandlet din retur. Du vil få en e-post når din retur er ferdigbehandlet. Har du betalt med kort vil beløpet tilbakeføres direkte til det samme kortet du benyttet ved kjøp.
For å få tilbakebetalt hele beløpet ved retur/angrerett, skal varen sendes tilbake i samme stand som da du mottok den. Det vil si i Puro sin originalemballasje, uten lukt eller merker. Du kan selvsagt åpne og undersøke produktet; lyd, hvordan det aktuelle hodetelefonproduktet sitter, og annet, spesifisering nedenfor:
For å kunne ta stilling til om angreretten skal benyttes, har kjøperen rett til å undersøke varen. En forsvarlig prøving eller test av varen for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon medfører ikke at angreretten faller bort, eller at det kan kreves kompensasjon for undersøkelsen. Rettigheten kan sammenlignes med de undersøkelsene man kan foreta hvis man kjøper varer i en butikk, eksempelvis prøve et klesplagg.
Forbrukeren kan imidlertid bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen dersom prøving eller testing går utover hva som er forsvarlig og nødvendig. En redusert verdi på varen vil gjerne bestå av vask/rens eller reparasjonskostnader. Dersom varen ikke lenger kan bli solgt som ny vil den reduserte verdien tilsvare det objektive inntektstapet selger lider ved å selge varen som brukt, eventuelt kaste den dersom dette er nødvendig.
Dersom Puro sin originalemballasjen er ødelagt vil produktet anses som brukt. Vær derfor oppmerksom at dersom du teiper og ødelegger originalemballasjen i returforsendelsen, kan ikke varen selges videre og går under brukte varer.
Dersom du returnerer en brukt vare, vurderer vi varens verdireduksjon, og tilbakebetaler det en brukt vare er verdt. En vare uten originalemballasje eller med lukt/merker vil anses som brukt og hele beløpet vil ikke være kvalifisert for tilbakebetaling.
9. Levering og forsinkelse
Lynrask levering er høyt prioritert hos oss! Vi gjør vårt aller beste for å levere så raskt som mulig til enhver tid. Leveringstid er normalt 1-3 virkedager, men det kan også være tilfeller med 5-7 virkedager før varen blir levert.
Vårt hovedkontor og lager er i Oslo Sentrum, hvor du også er velkommen til å hente din ordre hvis du vil ha den samme dag. Hvis du ønsker det må du kontakte oss på tlf. 93831801 eller Mikkel@hoer.store på forhånd, slik at vi kan bekrefte at noen er der når du kommer.
Vi gjør oppmerksom på at vi tar forbehold om forsinkelser i perioder med stor pågang hos Hoerjunior.no/ Hørz AS, Posten eller HeltHjem. Maksimal leveringstid er 2 uker fra bestillingen din ble utført. Dersom din bestilling ikke har blitt levert innen den tid, har du som kunde rett til å heve kjøpet uten noen kostnad, dersom ikke annet er avtalt. Hvis du ikke har mottatt din pakke innen 4 uker, er du som kunde ansvarlig for å gi oss beskjed innen 4 uker etter din bestilling. Din bestilling vil anses som levert etter dette tidspunktet. Har du mottatt pakken din men mangler deler av ordren din er du som kunde pliktig til å gi oss beskjed umiddelbart etter at pakken er mottatt. Om vi ikke får beskjed vil hele din ordre ansees som mottatt.
10. Reklamasjon ved mangel ved varen og frist for å melde krav
Hvis det er en mangel/feil med varen har du som kunde reklamasjonsrett i 2 år fra du mottok varen. Det forutsetter at du som kunde gir beskjed til oss innen rimelig tid. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 måneder etter kjøpet.
Vi anbefaler at du tar kontakt med oss, for å videre dokumentere hva som er problemet med varen. Vi krever da nærbilder, samt et oversiktsbilde av varens mangler. Hvis noe er skadet/merker/flekker/lukt på produktet når du mottar pakken fra oss må du kontakte oss med det samme for å informere om dette slik at vi får registrert dette på din ordre hvis du skal returnere produktet. Vær oppmerksom på at dersom varen er brukt unormalt mye eller ikke til egnet bruk, faller reklamasjonsretten på 2 år bort. Dersom vi har pakket feil vare er det viktig du gir oss beskjed innen 14 dager etter varen er mottatt. Da vil vi betale returkostnaden og sende riktig vare – gitt at den fremdeles er på lager. Vi tar forbehold om utsolgtsituasjoner.
Det er viktig at du har kvittering på ditt kjøp. Om du har gjeldende ordrenummer for reklamasjonen, vil det være bevis for oss om at varen er handlet i vår butikk. Ved reklamasjon får kunden tilbakebetalt samme beløpet for reklamasjonsvaren som da den ble kjøpt, eller ny vare dersom vi fremdeles har produktet på lager. Bytte og retur tar ofte opp til 3 uker fra du har sendt varen i retur.
På samme måte som det er vårt ansvar at pakken kommer frem til deg, er det ditt ansvar som kunde at pakken kommer frem til oss. Om du velger sporingspakke er du helt sikker på at den ikke forsvinner. Om du velger en rimeligere variant uten sporing har du mindre kontroll på hvor pakken din er.
11. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt erstatning fra kjøperen. Selgeren kan også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og gebyr ved ikke- forskuddsbetalte uavhentede varer.
Oppfyllelse:
Dersom kjøperen ikke betaler, kan selgeren fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen (oppfyllelse). Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving:
Ved vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøper, kan selgeren heve avtalen. Selgeren kan likevel ikke heve etter at kjøpesummen er betalt. Selgeren kan også heve kjøpet dersom kjøperen ikke betaler innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som selgeren har fastsatt. Selgeren kan likevel ikke heve mens tilleggsfristen løper, med mindre kjøperen har sagt at han eller hun ikke vil betale.
Erstatning:
Selgeren kan kreve erstatning fra kjøperen for økonomisk tap han eller hun lider som følge av kontraktsbrudd fra kjøperens side jf. forbrukerkjøpslovens § 46.
Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr:
Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selgeren kreve renter av kjøpesummen etter lov om renter ved forsinket betaling. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso, og kjøperen kan da bli holdt ansvarlig for gebyrer etter lov om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.
12. Garanti
Garanti som gis av selgeren, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 8 og 9.
13. Personopplysninger
Personopplysninger vil bli ikke videreformidlet til noen andre parter, men kun brukt til å gjennomføre avtalen med kjøper.
14. Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. Punkt 8 og 9. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerådet for mekling.
Du må være over 15 år for å utføre en handel hos oss. Handler du med faktura eller delbetaling er aldersgrensen 18 år.
16. Force Majeure
Hørz AS er fritatt fra ansvar for mislighold av visse forpliktelser i forhold til disse generelle vilkårene, dersom misligholdet skyldes befriende omstendigheter som beskrevet nedenfor, og disse omstendighetene forhindrer, vanskeliggjør eller forsinker overholdelse av forpliktelser. Ansvarsbefriende omstendigheter er blant annet handlinger eller svikt fra myndigheter, ny eller endret lovgiving, konflikt på arbeidsmarkedet, blokade, brann, oversvømmelse, sabotasje eller ulykker av større omfang. Som force majeure regnes beslutninger av offentlig myndighet som påvirker marked og produkter i negativ retning, for eksempel advarselstekster, salgsforbud etc., eller unormal nedgang i markedet.